En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 4 september 2011

Yalimas matbalkong

Av S - 4 september 2011 09:50

Lille Xhantus fick somna in i onsdags, det gick lugnt och stilla till och nu vet jag att han slipper lida. Sov gott lilla pojken! :-(


Yalima har nu ätit Allrodin UTI kn, en örtmedicin från Tyskland, i över en vecka och hennes urinvägsbesvär är markant bättre! Innan var hon helt dyngsur i rumpan, en bit upp på ryggen och på magen - detta trots att hon alltså gick på en antibiotikakur. Men nu är hon inte det längre! Hon ser dock anskrämlig ut, väldigt tanig över ryggen och med knotiga höfter. Jag har gjort en liten extra matplats åt henne ovanpå lådan med kornkross. Eller hon har snarare utsett den platsen själv. Jag hittade henne nämligen där en dag ätandes ur en påse med blandad kraftfoder som jag vunnit på en utställning, hon hade bitit upp ett hål i påsen och satt nöjt och åt ur den. :-) Så numer har hon en matskål där som alltid är fylld med kraftfoder. Hon går dit emellanåt och sitter där och äter. Kruxet är bara att även Leanna har hittat den hemliga matskålen och Leanna behöver definitivt ingen extra mat. ;-) Nåja, hellre att Yalima får äta extra med risk för att även Leanna äter därifrån än att Yalima inte får någon extra mat.


Yalima på sin "matbalkong". Hon hoppar alltså upp på hustaket i buren och därifrån vidare till balkongen. :-)

 
 
Ingen bild

Vendela

5 september 2011 16:53

Hej! Jag har ett problem :(
Jag vill ha marsvin!!
Jag älskar dem, har läst på så mycket på internet och lagt till alla marsvinssidor på "Favoriter" (b.la din). Men nu kommer problemet: min mamma är pälsallergiker! Såfort hon är med ett djur så känner hon av,hon får sån där astma grej (men inget super allvarligt, det blir klåda i halsen så att hon inte andas så bra, men det är bara lite) hennes kompis säger att marsvin är värst?!?! Och hon känner ju nästan inget av från hamstrar, så jag skulle vilja ha mitt/mina marsvin i mitt rum, och stänga rummet när mamma är hemma! Dem hårar väl inte SÅÅ mycket om man tar upp dem?
Jag skulle kunna gå runt och knacka dörr i hela mitt liv, vill verkligen ha en! Vet du hur jag kan göra? Finns det någon speciell ras som man inte känner så mycket av? SNÄLLA!! vill verkligen ha marsvin :( Jag vill ha en korthårig..
Mamma tvekar lite då och då, och jag längtar tills hon någon gång säger ja! Jag frågar henne flera gånger om dagen!
Älskar dina bilder ♥

S

5 september 2011 18:12

Hej Vendela!

Det stämmer tyvärr det som din mammas kompis säger, marsvin är tyvärr bland de värsta pälsdjuren om man är allergisk mot just pälsdjur. Din mamma kan ju göra ett allergitest för att kolla om hon är allergisk mot just marsvin men risken är nog tyvärr stor att hon är det.

Det finns ingen marsvinsras som är mer allergivänlig än någon annan, oftast är det inte själva pälsen man är allergisk mot utan döda hudflagor och saliven.

/Sophie

 
Felicia & marsvinsflickorna

Felicia & marsvinsflickorna

6 september 2011 23:04

Åh så bra att den hjälper Yalima! :-)

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Maria Larsson

9 september 2011 11:27

Vad underbart att Yalima äntligen blev fri sina besvär. Fantastiskt att du fick tag på botemedlet. Vi beklagar att lille Xhantus inte klarade sig. Nu tror jag att han återigen är lycklig när han flaxar omkring med sina nya änglavingar. Bamsekramar från Vallmo och gänget :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards