En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 15 mars 2011

Äggstockcystor

Av S - 15 mars 2011 08:57

Calaisa visar sedan en tid tillbaka tydliga symptom på äggstockcystor. Hon har kala fläckar på höfterna och bakbenen, torra och skorviga spenar, putande mage och är emellanåt ovanligt jobbig på sina burkompisar.


Tog lite bilder idag på hennes synliga symptom och tänkte dela med mig av dem. Äggstockcystor gör man normalt inte så mycket åt på marsvin. Visst, det går att operera men det är en komplicerad operation och de flesta väljer istället att låta marsvinet hänga med så länge hon är pigg och inte lider. Så kommer även jag att göra med Calaisa, så länge hon verkar må bra får hon hänga med.


 

Skorvig spene

 

Kala fläckar på bakbenen

 

Kal på höften

 

Kal på höften

 

Putmage, ser nästan dräktig ut

 
 
Amanda

Amanda

15 mars 2011 16:02

Vad tråkigt :( min 5-åring här hemma har också äggstockcystor. Men som du säger, så länge hon är pigg så får hon hänga med.

http://www.lenaamandaatensia.blogg.se

 
Hanna

Hanna

15 mars 2011 18:48

Det ser så trist ut men så länge honan mår bra i övrigt får det vara. Min lunka på 3 år ser helt förskräcklig ut, alldeles tunnhårig, men hon har lite päls som man kan kamma över :P
Jag kan verkligen rekommendera munkpeppar till jobbiga honor som har äggstockcystor, ett litet krossat korn gör en otrolig skillnad och det är skönt att befria burkompisarna från en överenergisk kompis.

http://abicos.bloggagratis.se

S

15 mars 2011 21:06

Tack för tipset om munkpeppar Hanna. Än så länge är hon inte så jobbig på burkompisarna men om/när dte blir värre så vet jag vad jag ska prova.

 
Pulmu W

Pulmu W

15 mars 2011 21:44

Min första buff hade detsamma problem. Hon var bara 2 år när jag märkde en stor "klumpa" inne i hennes mage. Jag valde att ta henne till operation och det gick bra. Nuförtiden är hon nästan 4 år gammal och verkar att vara ett jätte pigg och social marsvin.

Jag visste inte att torra spenar kan vara en symptom på äggstockcystor. Jag har några äldre honor som har spenar lika som den där bilden men dom har inga andra symptomen. Måste kanske observera dom mera...

http://pulmukanmarsut.blogspot.com

S

15 mars 2011 21:51

Vad duktig du är som skriver på svenska Pulmu! :-) Det låter ju jättebra att din hona fixade operationen så bra!

Om spenarna bara är torra så behöver det inte vara äggstockcystor men om de blir svullna och skorviga (alltså inte bara torr hud) så är det risk för att det beror på det.

 
Felicia & marsvinsflickorna

Felicia & marsvinsflickorna

15 mars 2011 21:53

Det ser verkligen så trist ut :-/ Vanligt verkar det vara dessutom. Förutom att förändra beteendet har Saga blivit bättre i både kropp och päls när jag gett henne munkpeppar. Kan vara värt att testa och se om det hjälper trots att hon inte är jobbig mot kompisarna kanske.

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

 
Pulmu W

Pulmu W

15 mars 2011 22:20

Tack. Jag försök att lära mig lite mera svenska. Hoppas att jag gjorde inte för många fel... ;)

http://pulmukanmarsut.blogspot.com

S

15 mars 2011 22:43

Nej, det går ju jättebra! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards