En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg under augusti 2006

Av S - 16 augusti 2006 22:17

Jahapp, inte mycket har hänt på marsvinsfronten sedan sist. Det är frid och fröjd i alla burarna, inget bråk eller kurrande - alla honor som går med hane är ju redan parade (och förhoppninsgvis dräktiga). Fast just det! Jag tror mig ha känt foster i Emilias mage. Jag trodde att det var kört med fler kullar för hennes del med tanke på hennes jättestora äggstockscysta men för några dagar sedan kände jag något som jag tror är foster på andra sidan av magen. Och det kan nog stämma när jag kollar när hon blev parad av Ruuben, det är nästan 6 veckor sedan och "klumparna" jag känner är ungefär i den storleken. Hoppas bara att allt går bra OM hon nu är dräktig. Det vore ju så roligt att få någon sista avkomma efter henne!

Av S - 14 augusti 2006 21:18

Nu har jag fotat Sahrami och lagt ut annons om honom på marsvinsnätet och marsvinslistan. Får väl se om någon nappar...

Av S - 14 augusti 2006 08:53

Igår kväll när jag kom hem efter att ha varit borta hela helgen möttes jag av ihärdiga skrik och marsgrisar som klättrade på burgallrena. ;) De hade nog saknat mig lite ändå tror jag, eller så var de bara hungriga... Trots att pappa hade varit och matat dem på lördagen så hade de ätit upp nästan vartenda höstrå. Stackars krakar... De blev iaf överlyckliga när de fick mat! :)Edilonas lilla saffrondotter, som fick heta Tholie, diar och växer som hon ska. Karizmas tjockis till son är så SÖT så man kan äta upp honom. Visst, alla marsvinsungar är ju söta men den här lilla killen är något extraordinärt, helt klart! En riktig gobit, söt som socker! :) Och till salu är han nog också... Ska fota när jag kommer hem från jobbet idag.

Av S - 10 augusti 2006 22:31

Ikväll fick marsvinen äntligen gräs igen. Fanns egentligen inte mycket att plocka nu heller men jag lyckades skrapa ihop till ett kvällsmål iaf. För deras skull hoppas jag verkligen på lite regn så att det börjar växa igen. Nu är det mest grått och torrt överallt. :/Kommer att åka bort över helgen så grisarna får klara sig själva, vilket jag iofs inte tror att de har så mycket emot. Snälla pappa åker och matar dem på lördag så svälter ihjäl gör de iaf inte. ;)

Av S - 9 augusti 2006 20:38

I förrgår blev tre av mina honor som går med hanar parade. Det lustiga är att alla tre går i olika burar och med olika hanar! Så om parningarna tog direkt så blir Humlan, Leonora och Madeira mammor ungefär samtidigt. Himla praktiskt OM det skulle gå illa för någon av dem eller om någon skulle få massa bebisar medan någon annan bara får enstaka. :)Har börjat fundera lite på kallhäll-utställningen och vad jag kommer ha att ställa ut då. Ska satsa på att ställa Opuz och Karizma i grupp tänkte jag. Karizma ska få göra comeback på domarbordet om hon har kommit i form tills dess. Dessutom har jag ju Qiana som kommer att vara stora tjejen då. Kanske försöker jag mig på att ställa Parsley också, om jag lyckas få någon ordning på hans tamhet och hållning...

Av S - 8 augusti 2006 19:46

Igår kväll somnade lilla buffhonan in och idag när jag kom hem från jobbet hade lilla saffronhanen också vandrat vidare. Kvar nu är saffronhonan men hon verkar iaf pigg och tar för sig och går upp i vikt så hon kommer väl förhoppninsgvis att klara sig.

Edilona kommer att få pensioneras från avel nu, hon har haft 4 täta kullar och är inte någon supermorsa som tar jättebra hand om sina bebisar så det är nog bäst om hon får bli en glad och ompysslad pensionär istället. :) Hon är alltså till salu, intresserade kan skriva en kommentar eller kika in på hemsidan www.luneas.se och maila.

Lilla Sahrami är bara SÅ söt! En riktigt liten tjockis som växer så det knakar. Världens sötaste! :) SÅ synd att han inte är en hona. *suck*

Av S - 6 augusti 2006 21:26

Sådärja, då var ännu en utställning avklarad. Den sista på länge nu, nästa blir först i november i Kallhäll. Resultaten igår var bra. Cert på samtliga ställda rasdjur - Qiana, Opuz, Leonora (som numer kan titulera sig SCh också förutom SjrV-06 :) ) och Ruuben. Humlan ställdes i pet och fick bra kritik, hamnade någonstans i mitten av klassen som var ganska stor. Nu är två nya par ihopsatta - Humlan och Blazé samt Leonora och Ruuben. :)Igår morse hade Edilona fått sin kull. Fem bebisar varav två dödfödda. De levande är en self saffronhane, en self saffronhona och en self buffhona. Tyvärr är de små och jag har svårt att tro att buffhonan och saffronhanen kommer att klara sig. De väger bara 50 och 60g. Än är de pigga men jag har inte sett dem dia ännu, trots att mamma Edilona har massor med mjölk. Håll tummarna så är ni snälla!

Av S - 4 augusti 2006 22:12

Sådärja, då var allting förberett inför morgondagens utställning. De två sista grisarna är badade, petdjuren är petade i öronen (HUR mycket vax har egentligen marsvin med svarta öron!? Det tar ju aldrig slut!), har fått klorna klippta, förhårdnader bortklippta och tassarna filade. Transporterna är förberedda, väskan är packad och nu smakar grisarna på sin kvällsmat. Ska strax ge kvällshöet också och sen krypa ner i sängen.

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Augusti 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards