En marsvinsuppfödares liv och leverne

Alla inlägg den 29 december 2010

Av S - 29 december 2010 16:45

Nu är det längesedan jag bloggade. Mycket har hänt sedan dess och tyvärr är det inte bara roliga saker som julfirande. :-( I torsdags åkte vi upp till Luleå och i måndags kom vi hem igen. Katterna hade vi med oss med marsvinen portionerades ju ut på snälla Emilie, mamma och pappa som jag har skrivit tidigare.


I söndags morse, på annandagen, ringer pappa och berättar att han har hittat Nonne död i buren. Pappa trodde först bara att han låg och sov för det såg ut som det men när han skulle klappa honom så märkte han förstås att han var död. Det såg ut som om han bara hade somnat in lugnt och stilla. Det här är ju jättekonstigt eftersom Nonne bara var knappt 4 år och det är ju egentligen ingen ålder. Inte har han varit dålig heller utan det kom verkligen som en blixt från klar himmel. Jättesorgligt och tråkigt men samtidigt skönt att han fick ett till synes snabbt och fridfullt avslut. Sov sött fina Nonne! 


Eftersom Nonne bodde med Teodor så blev alltså lilla Teo ensam och det tyckte han tydligen inte om... Igår när vi var på väg till pappa för att hämta hem marsvinen ringde pappa och sa att Teo inte satt i sin egen bur utan i buren under - nämligen hos Chokladbiskvi och Kokostopp... Jag förstod direkt att det verkligen inte var bra eftersom Chokladbiskvi och Kokostopp är lite småtjaffsiga även utan en inkräktande unghane i buren. Pappa hade försökt fånga Teo men inte lyckats och vi var ju på väg så jag hoppades på det bästa. När vi kom fram så skyndade jag mig upp till marsvinen och där satt Teo uppe på hustaket med ett söndertrasat öra. :-( Det är ingen stor bit borta men däremot en lång reva, förhoppningsvis läker det ihop igen, nu är det som ihopklistrat av intorkat blod och jag tänkte låta det vara så i hopp om att det läker ihop finare då.


Så nu återstår alltså att fixa en ny kompis åt Teo och helst en snäll sådan. :-p Tänkte försöka sätta ihop honom med Lucky Me ikväll för han måste ändå flyttas från Nellike och Pimpinella som snart ska ha bebisar.


I bokhylleburen var det livat igår kväll när vi kom hem och jag satte ihop alla honorna igen... Crepes visade sin bästa sida *not* och satte skräck alla andra. Det var en del tjaffs och runtjagande men imorse verkade de ha lugnat sig. Förhoppningsvis är de en harmonisk flock igen om inte alltför många dagar...



Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards