En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 15 juli 2010

Uppdatering

Av S - 15 juli 2010 09:30

Gizelles bebisar växer så de knakar! Lillpluttan som bara vägde 52 gram när hon föddes väger nu 93 gram, och är bara 8 dagar gammal! Det är bra matat det av Gizelle. Men jag stödmatar fortfarande Gizelle på morgonen, efter jobbet och innan jag går och lägger mig för att hon ska få lite extra energi. Hon äter själv utan problem nu men om jag inte stödmatar henne så tappar hon i vikt. :-/ Det är kanske normalt för en digivande hona men jag har aldrig tänkt på att väga en hona som ger di tidigare så jag vet inte hur mycket viktnedgång som kan räknas som normalt. Någon som vet? Gizelle kan tappa upp till 30 gram (från knappt 1000 g till ca 970 g) under natten jämfört med vad hon väger på kvällen efter sista matningen. :-/ Bebisarna är fortfarande namnlösa och jag drar mig lite för att leta namn eftersom de ska börja på Q... Inte lättaste bokstaven direkt.


På lördag drar vi norrut till Luleå för att fortsätta vidare till Petris familjs stuga i Finland på söndag morgon. Mamma och Becke ska vara djurvakter och bo i vår lägenhet under veckan så jag har skrivit instruktioner om allt från hur man sätter igång diskmaskinen till hur man stänger ytterdörren och stödmatar Gizelle. Det är mycket att tänka på om man ska ha djurvakt och har en massa marsvin... Instruktionerna om katterna är ju aningen kortare än om marsvinen kan jag säga. ;-)


Petri har semester nu och är hemmaman medan jag är en hårt arbetande kvinna. Han har hunnit med att putsa fönster, tvätta, städa badrummet, dammsuga X antal gånger, plocka undan varje dag, handla och idag ska ha växla pengar. Jag har försökt förmedla att han inte måste hålla igång så, han har ju faktiskt semester, men han vill själv så då ska jag inte hindra honom. :-)


Efter jobbet idag måste jag åka och köpa spån och kanske även börja packa lite smått. Imorgon kväll blir det burstädning så att alla burar är rena och fräscha när vi åker.

 
 
Felicia

Felicia

15 juli 2010 22:41

Ska du behålla Crestedhonan? :-)
Det finns många fina namn på Q - Qiturah, Quiana, Queta, Quintana, Quintina, Quirina, Quinta... ;-)

http://grisenfrideborg.bloggagratis.se

 
Ingen bild

jenny

16 juli 2010 18:20

30 grams viktförändring över ett dygn är OK - till och med för ett marsvin som inte har en massa ungar att försörja! ;-)

http://www.guinealynx.info/weigh.html

 
Maggan

Maggan

16 juli 2010 22:15

Du verkar gjort ett fynd! Var rädd om den karln.

http://hem.bredband.net/arcticas

 
Ingen bild

Anders

17 juli 2010 00:32

ni måste ha en avancerad ytterdörr... :)

 
Linnea

Linnea

17 juli 2010 23:13

Queen!! Det är ju. Qutie, osv
Ha en fin semester :-)

http://strawberis.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards