En marsvinsuppfödares liv och leverne

Direktlänk till inlägg 8 september 2006

Sorg :(

Av S - 8 september 2006 17:55

Igår fick min älskade satinhona Emilia somna in. Hon hade ju en cysta i magen och hade trots det blivit dräktig och jag trodde nog ändå att det skulle gå vägen... Men inte då. :( För några dagar sedan såg jag antydan till lite ruggande men hon åt ändå och jag trodde att det var lugnt. Tills igår när jag kom hem från Stockholm på kvällen (hade lämnat iväg lilla saffronhonan Rondinella som skulle vidare till NM och därefter till Norge). Då satt hon med huvudet in i ett hörn, ruggig och dan i pälsen, kladdiga ögon och tom blick, hakan var alldeles nerdreglad och hon ville naturligtvis inte äta någonting självmant. Alla som har fött upp marsvin ett tag vet att det oftast är helt kört när en högdräktig hona uppvisar sådana symptom. :( Så för en gångs skull skärpte jag till mig och åkte iväg med henne till veterinären på en gång och lät henne få somna in. Jag har många gånger tidigare försökt klara sådana honor och kämpat med handmatning och medicinering men det leder ändå bara till en sak. Det kan gå upp och ner i upp till en vecka men det är så gott som alltid lönlöst i slutändan och man tvingas inse att det faktiskt är bäst för honan att få somna in. Nu besparade jag Emilia kanske en veckas lidande, och även om det känns förjävligt att inte ens ha försökt rädda henne så vet jag innerst inne att det ändå hade slutat så här, hur mycket jag än ville ha henne kvar.Sov gott Smilian!

 
 
Ingen bild

Julia

6 december 2006 16:44

alltid jobbigt att läsa att något av marsvinen dör, läser både bloggen o går in på hemsidan flera ggr i veckan.. //Julia

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 september 2012 21:45

Ikväll hittade jag Crepes död i buren. Hon låg under huset och jag trodde först att hon sov men sen såg jag. :-( Imorse var hon som vanligt så jag vet inte vad som hände. Antagligen var det bara ålderdomen som slog till, hon var ju ändå 4 år. Vid sån...

Presentation


Välkommen till en blogg som för tillfället mest handlar om den nyanlända bebisen men även djur i form av marsvin och katter.

Håll till godo!

Fråga mig

13 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Bloglovin

bloglovin

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards